Sprawozdanie z kolonii dla dzieci osieroconych Chorwacja -Zadar 16.08.2015-26. 08. 2015

 

W tym roku dzieci osierocone, znajdujące się pod opieką Hospicjum Św. Jana Ewangelisty miały okazję uczestniczyć w kolonii do Zadaru, miasta w południowej części Chorwacji, w dniach 16. 08. 2015 do 26. 08. 2015 r. Uczestniczyło w niej siedmioro dzieci, w tym jedna dziewczynka i sześciu chłopców, w wieku od osiemnastego do dziewiętnastego roku życia. Podczas kolonii młodzież brała udział w zajęciach integracyjnych i sportowych. Młodzież oprócz zwiedzania Zadaru w którym znajdują się liczne zabytki, uczestniczyła w wycieczce do Parku Narodowego – Plitvickie Jeziora. Gdzie podziwiać mogła bogactwo natury tj. 62 wodospady, liczne jeziora, przejazd tramwajem wodnym i kolejką dookoła parku. Oprócz uczestnictwa w zajęciach przeznaczonych dla wszystkich uczestników kolonii oraz plażowania dzieci brały udział w spotkaniach indywidualnych i grupowych z psychologiem.

 

 

Warsztaty psychologiczne i zajęcia psychoedukacyjne

Podczas kolonii realizowane były warsztaty psychologiczne poświęcone m. in.:  pracy z emocjami, samorozwojem, agresji oraz pracy nad żałobą.  Warsztaty te umożliwiały dzieciom przepracowanie trudnych doświadczeń, podzielenie się nimi z innymi, którzy również doświadczyli straty osób dla nich bliskich. Warsztaty samorozwoju oraz radzenia sobie z trudnymi emocjami tj. ze złością, a co za tym idzie różnymi formami agresji, umożliwiły dzieciom  poszerzenie umiejętności związanych z wyrażaniem siebie, swoich emocji, ćwiczenie zachowań w trudnych chwilach. Na poszczególnych zajęciach odnosiły się one do różnych etapów rozwojowych i zagadnień z nim związanych m.in. relacji z rodzicami, relacji z rówieśnikami,  czy kwestii związanych z rozwojem osobistym i tworzeniem planów na przyszłość.  Zajęcie te umożliwiał powrót do trudnych momentów, związanych m. in. z utratą jednego z rodziców, i możliwość przeformułowania czy  przewartościowania związanych z tym myśli i emocji oraz na lepsze zrozumienie obecnych zachowań. W ramach zajęć wykorzystano również elementy muzykoterapii. Dzieci pojedynczo przygotowywały wybrane przez siebie utwory muzyczne, które były następnie odsłuchiwane i omawiane w grupie. Celem muzykoterapii było stworzenie warunków do swobodnej wymiany myśli i uczuć dotyczących obecnie doświadczanych trudności oraz ukazanie podobieństwa w ich przeżywaniu i odbiorze u pozostałych rówieśników, co znacznie wpłynęło na integrację grupy i relacje jej członków. W ramach zajęć wykorzystywane były elementy dialogu motywacyjnego, tworzenia pozytywnego dialogu wewnętrznego oraz elementy coachingu. Dzięki wykorzystaniu ćwiczeń coachingowych dzieci same mogły wcielić się w rolę trenerów/ coachów i pomóc swoim kolegom w wyznaczaniu celów i analizowaniu drogi do ich osiągnięcia. Praca w grupie oraz dyskusja pozwalały dzieciom na swobodne wyrażanie siebie oraz integrację z pozostałymi uczestnikami zajęć. Kładziono duży nacisk na warunki w których  odbywały się zajęcia, szczególnie jeśli chodzi o poczucie bezpieczeństwa, a co za tym idzie swobodę wyrażania siebie. Dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach zarówno indywidualnych jak i grupowych, były otwarte na doświadczenia oraz chętne do współpracy. Dzieci chętnie korzystały również z spotkań indywidualnych z psychologiem.

 

Harmonogram warsztatów psychologicznych i zajęć grupowych z psychologiem

  1. Zajęcia integracyjne, gry i zabawy. Omawianie regulaminu spotkań. Dyskusja na temat minionego roku.
  2. Wspólne wyjście na lody/ rozmowy grupowe na temat relacji z rówieśnikami, relacjami z rodzicami.
  3. Wprowadzenie do warsztatów “Ja i mój sposób na stres”. Psychoedukacja na temat sposobów radzenia sobie w trudnych sytuacjach. Dyskusja podsumowująca. Muzykoterapia.
  4. Warsztat “Gry i zabawy przeciwko agresji”. Muzykoterapia.
  5. Wspólny spacer po okolicy/ rozmowy na temat zachowań agresywnych i sposobach reagowania na nie. Dyskusja.
  6. Spacer po okolicy rozmowy grupowe na temat trudnych doświadczeń/praca nad stratą dzielenie się trudnymi doświadczeniami.
  7. Rozmowy na temat straty/ wspólne wyjście na lody
  8. Warsztat “Moje cele i marzenia -dialog motywujący, ćwiczenia coachingowe Muzykoterapia. Dyskusja podsumowująca.
  9. Wspólny spacer po okolicy/ rozmowy na temat samooceny i swojego obrazu siebie, wyjście na pizze i lody.
  10. Wyjście na spacer/ zajęcia podsumowujące -dyskusja.

 

Posted in Akademia walki z rakiem, Aktualności.

Dodaj komentarz

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.