Sprawozdanie z kolonii dla dzieci osieroconych Wisełka 10-21.07 2015

Kolonia dla dzieci osieroconych, znajdujących się pod opieką Hospicjum Św. Jana Ewangelisty, odbyła się w Wisełce, w Ośrodku Wczasowo-Rehabilitacyjnym, w dniach 10- 21. 07. 2015 roku. Uczestniczyło w niej dziewięcioro dzieci, w tym pięć dziewczynek i czworo chłopców, w wieku od szóstego do szesnastego roku życia. Podczas kolonii dzieci brały udział w licznych zajęciach sportowych i integracyjnych, uczestniczyły w wycieczkach m. in. do Międzyzdrojów, Świnoujścia czy Heida Parku. Oprócz uczestnictwa w zajęciach przeznaczonych dla wszystkich uczestników kolonii, dzieci brały udział w spotkaniach indywidualnych i grupowych z psychologiem.

 

Warsztaty psychologiczne i zajęcia psychoedukacyjne

Podczas kolonii realizowany był program psychoedukacyjny oraz warsztaty psychologiczne  poświęcone m. in.: samorozwojowi tj. Warsztaty rozwoju osobistego, których głównym celem było odkrywanie w sobie pozytywnej siły, budowanie poczucia własnej wartości, praca nad wadami i zaletami, poszerzanie samoświadomości.  Oprócz warsztatów samorozwoju dzieci miały po raz kolejny możliwość zagłębienia się w swoje emocje, te pozytywne jak i te trudne. Szczególny nacisk położona na sposób radzenia sobie dzieci ze złością. Dzięki psychodramie, odgrywaniu scenek, analizie indywidualnej oraz dyskusji w grupie miały one okazję poznać swoje zachowania i myśli z tym związane. Na poszczególnych zajęciach poruszano również tematy związane z m.in. relacji z rodzicami, relacji z rówieśnikami, czy kwestii tworzeniem planów na przyszłość.

Rozmowy indywidualne oraz zajęcia w grupie umożliwiały powrót do trudnych momentów, związanych m. in. z utratą jednego z rodziców, możliwość przeformułowania czy  przewartościowania związanych z tym myśli i emocji oraz na lepsze zrozumienie obecnych zachowań.

Dzieci pojedynczo lub w grupach przygotowywały wybrane przez siebie scenki, które były następnie odgrywane i omawiane w grupie. Celem psychodramy było stworzenie warunków do swobodnej wymiany myśli i uczuć dotyczących obecnie doświadczanych trudności oraz ukazanie podobieństwa w ich przeżywaniu i odbiorze u pozostałych rówieśników, co znacznie wpłynęło na integrację grupy i relacje jej członków. W ramach zajęć wykorzystywana była praca z rysunkiem, techniki wyobrażeniowe, wybrane elementy coachingu oraz techniki relaksacyjne. Praca w grupie oraz dyskusja pozwalały dzieciom na swobodne wyrażanie siebie oraz integrację z pozostałymi uczestnikami zajęć. Kładziono duży nacisk na warunki w których  odbywały się zajęcia, szczególnie jeśli chodzi o poczucie bezpieczeństwa, a co za tym idzie swobodę wyrażania siebie. Dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach zarówno indywidualnych jak i grupowych, były otwarte na doświadczenia oraz chętne do współpracy. Dzieci chętnie korzystały również z spotkań indywidualnych z psychologiem

Harmonogram zajęć i warsztatów:

 

  1. Zajęcia integracyjna, gry i zabawy ruchowe. Ustalenia zasad obowiązujących podczas spotkań. Ćwiczenia relaksacyjne.
  2. Warsztat „Ja w świecie”: wprowadzenie do warsztatów rozwoju osobistego. Praca z rysunkiem. Tworzenia „Wiekiego Ja”
  3. Gry i zabawy ruchowe nad morzem. Rozmowa na temat trudnych emocji i sposobów radzenia sobie. Wykorzystanie elementów psychodramy do ćwiczenia zachowań w sytuacjach trudnych.
  4. Warsztat rozwoju osobistego: samoocena; psychoedukacja na temat tego czym jest samoocena, co się na nią składa. Praca w grupach. Dyskusja w grupie.
  5. Zajęcia: „Moje wady i zalety”, Wykorzystanie kart pracy, praca z rysunkiem. Dyskusja w grupie. Podsumowanie.
  6. Warsztat rozwoju osobistego: „Uczę się mówić nie”, psychoedukacja na temat asertywności, wykorzystanie psychodramy do ćwiczenia asertywności. Praca w grupach. Scenki. Dyskusja.
  7. Wspólne wyjścia na pizza, spacer po okolicy, rozmowy na temat trudnych doświadczeń straty jednego z rodziców. Praca nad żałobą.
  8. Warsztat rozwoju osobistego: „Jak oceniają mnie inni, jak oceniam sam siebie”, tworzenia własnej karykatury, praca z rysunkiem. Dyskusja.
  9. Zajęcia: „Ja i moja złość” tworzenie pudełka emocji, praca z rysunkiem. Dyskusja.
  10. Zajęcia podsumowujące. Dyskusja.

 

 

 

Posted in Akademia walki z rakiem, Aktualności.

Dodaj komentarz